3 december 2011

En exklusiv (=skitdyr) julklapp


Har du någon, som du tycker väldigt mycket om? Vi har till exempel farfar. Då duger det inte med en billig julklapp, utan det kräver något som har det där lilla extra. Både i utförande och kostnad. Naturligtvis fortsätter jag med min linje med bara naturmaterial och återvinning.

Dagens pyssel är ett karottunderlägg. Ett måste i varje hem. Mitt underlägg är till någon du tycker extra mycket om. Det kräver mycket arbete och underlägget kostar också en hel del. Du kan göra i olika storlekar och då varierar också priset. Det hela blir en mycket exklusiv present, som mottagaren kan visa upp med stolthet för sina gäster.
Till mitt pysselexempel går det åt 16 stycken korkar. Om vi antar att varje kork – med tillhörande vinflaska – kostar 73 kr 39 öre i snitt, blir priset för det underlägg vi gav till farfar:

16 x 73,39 = 1.174 kronor och 24 öre.

Till det kommer kostnaden för lim, så totalkostnaden blir cirka 1.179 kronor. Detta är bara ett exempel. Vill du ge bort en dyrare julklapp, så väljer du bara dyrare viner. Och vice versa.

Men farfar är värd extrafina julklappar. Jag tycker om honom så mycket.

Hej så länge
Sverker

Leg. Julklappspysslare



MÅSTE Här är de saker du måste ha till dagens pyssel. Först och främst 16 st vinflaskor, en korkskruv (gärna proffsmodell och med reklam för ett dyrt slottsvin). Dessutom behöver du en limpistol och lim till den, som inte finns på bilden. OBS Det är korkarna som är viktiga.


PLANERING Du börjar med att gå ner till din vinkällare för att välja ut 16 buteljer vin. Ju dyrare vin, desto finare present. Det här måste du göra i god tid. Det kan ju ta en vecka innan du hunnit sätta i dig allt vin.


OLIKA Korkarna varierar både i storlek och i kvalité. Därför kanske det kan vara bra att planera i god tid. Då kan du spara korkar i flera år. Är du riktigt idog, så har du så småningom ett stort korklager att välja från.


LIMMA Nu lägger du ut korkarna på samma sätt som jag har gjort. Sedan limmar du ihop dem med rikligt med lim som du pressar ut ur munstycket på din limpistol.


FÄRDIG Så vänder du bara på det färdiga underlägget och detta är vad du har fått. Kom ihåg att har du någon kork från ett dyrt vin ska det synas. Har du ett billigt vin, så försök att dölja den korken.


KAFFE Som du själv kan se, så blir underlägget underbart vackert med en kaffekanna på sig. Tänk på att placera de dyraste korkarna ytterst. Det är de som alltid syns.
TREVLIGT Så här trevligt kan man ha hos farfar, bara man har ett tillräckligt dyrt underlägg till kaffepannan. Jag kan tillägga att jag fick faktiskt smaka av allt. Så snäll är farfar, så han är värd ett exklusivt underlägg!

3 kommentarer:

  1. Mäh nu har ju inte lådvin några korkar. Och det är nog det enda vin jag kan hitta här hemma för tillfället. Hur ska jag bära mig åt då? Kanske återvinna hela lådan? Fast då kommer ju inte de andra femton korkarna passa ihop med lådan sedan, så det blir bäst att fortsätta med lådvinet då kanske.

    Fast sexton stycken lådvins-lådor, det blir inte lätt att hinna med innan jul. Kanske om jag gör en ofantlig mängd Coq au vin. Tokmycket Coq au vin.

    Vojne vojne, det här blir inte lätt.

    SvaraRadera
  2. Du är ju för påhittig! Och fint blev det ju./Lotus

    SvaraRadera