8 april 2011

Jämmer och elände

TORFTIGT Om detta är den enda utvägen, så får jag väl byta ut min husse. Lite väl eländigt i min smak. Jag har sett åsnor i Italien som bor bättre.

– Det går inte längre Sverker. Detta är slutet.
Husse lät bekymrad. Han satt och googlade på harakiri, ättestupa och arsenik.

Det är dystert hemma hos mig nu. Mycket dystert.
– Detta är sista spiken i kistan Sverker, sade husse mellan snyftningarna. Det var faktiskt nästan svårt att höra vad han sa.
– El, tandläkare och restskatt. Det blir precis 127,6% av min disponibla inkomst.
Det låter ju mycket. Antagligen är 127,6% nästan mer än husses pension.
– Till det kommer husräntor och mat. Du vill väl ha mat Sverker?
Ja tack. Jag vill alltid ha mat.
– Vi får dra iväg och finna oss ett annat boende, mer anpassat till min inkomst.
Vi packade en ränsel (=påse på ryggen om man inte har någon ryggsäck), husse tog på sig sina trasiga skor och vi drog ut i de djupa skogarna. Efter en dryg dags promenad hittade vi ett ödetorp. Boningshuset hade brunnit för många, många år sedan, men vedboden fanns kvar.
– Här ser du vårt nya hem Sverker, sade husse och gjorde en gest mot byggnadsverket. Här kommer de inte åt oss. Vi får leva på tjuvjakt och plocka bär, så klarar vi oss säkert. Det går nog att fixa till det så det blir riktigt trivsamt. Väggarna tätar vi bara med gamla tidningar, som vi kan stjäla på en återvinningsstation.

Så är läget just nu. Det positiva är att jag ser fram mot att äta snarade harar och grillade rådjur. Annars är det ganska mörkt.

Hej så länge
Sverker

Leg. nyfattig


CHICKT Det var ju inte den trendigaste interiören i huset. Men med lite granris på golvet, några täcken och en stol, kan man kanske stå ut här också. Men det behöver städas.

SNETT En vinkelhake skulle kanske komma väl till pass, men å andra sidan kan man se det som en ny och trendig look på ett minimalistiskt boende.

1 kommentar:

  1. Du skriver otroligt roligt!
    Men sorgligt samtidigt, inlägg som detta. Inte roligt när ekonomin inte går ihop.
    Påskkram får ni båda av mig iallafall!

    SvaraRadera