7 april 2011

Ice Age II

LIGGER Än ligger hon. Det betyder att det är is på sjön, vet jag nu. Det syns tydligt från min utsiktspunkt.

Förrförra natten var det svårt att sova. Det var inte så att jag hade några stora bekymmer som tyngde mig. Nej, de skränande måsarna hade kommit tillbaka och plågade mig med sitt oljud.

Jag och husse gick ut på morgonen för att se skådespelet när sjön gick upp. Men inte, vi såg bara enstaka små hål. Måsarna hade uppenbarligen hittat några hål, de kunde sitta och skrika vid.
– Står sig den här värmen, dröjer det inte länger förrän vi kan ge oss ut och paddla, sade min självmordsbenägna husse till mig. Han är lika smidig i sin kanadensare, som en full elefant på en cykel.
– Vad bra! Det regnar! Husse var alldeles till sig över den lilla eftermiddagsskuren. Nu dröjer det inte länge!
Det må så vara, men något paddlande blir det inte.
– Det ska bli storm i morgon, sa husse glatt. Nu ska du se Sverker.
På morgonen fanns en liten ränna med vatten längs stranden. Regnet hade dragit bort och det började friska i.
Husse fick rätt. Idag gick hon upp.


Hej så länge
Sverker

Leg. måshatare


BLANDAT Lite vatten, lite is. Så kan det se när isen ska försvinna.

REGNVÄDER Idag på morgonen kunde jag se de sista molnen efter nattens regn försvinna. Vattenrännan hade blivit bredare och vinden tilltog.

ÖPPET VATTEN Så där ja. Nu har isen försvunnit och nu kan man inte längre gå på vattnet. Helst inte simma i heller. Jag tycker inte det är kul. Huse badar, men inte än. Han är en badkruka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar