23 mars 2011

Vårtecken

VÅRTECKEN 1 Har du sett Sverker! Husse var i extas. Snödroppar. Detta måste undersökas närmare. Det var inte snödroppar, det var vita blommor. Detta är ett vårtecken, sade husse.

– Det börjar bli vår Sverker, sade husse glatt idag. Jag ser det på hur smutsiga våra fönster är och hur väl dina hårtussar syns på golvet.
Kul. Det är ju mycket att bli glad över, tänkte jag. Men jag viftade på svansen för att han skulle bli lycklig.
När vintern tar slut, så drabbar det alla. Det är därför det heter vår. Vintern är min.
– Låt oss gå ut i naturen för att skåda (=glo på) på vårtecknen, sade husse uppmuntrande till sin ståtliga västgötaspets. Det ska bli kul och se vad vi kan hitta för kollektiva (=gemensamma) tecken, tänkte jag, så jag var med på noterna.







VÅRTECKEN 2 Nämen titta! Myrorna är ute. Kan man tänka sig hur glad husse blev över att se de små insekterna. En fördel med vintern är just att det inte finns några myror. De kryper nämligen upp på mig och de kliar. Det kan vara ett elände att bli av med dem. Detta är ett vårtecken sade husse.

VÅRTECKEN 3 När snön har smält i skogen kan jag vårrusa. Då springer jag fram och tillbaka. Det är jättekul. Husse får ju inte precis bättre fart. Detta är ett vårtecken tänkte jag.

VÅRTECKEN 4 När snön smälter blir det stora vattenpölar på min skogsväg. När det finns vattenpölar är det alltså vår skogsväg. När jag var liten grävde jag kanaler mellan pölar och byggde dammar, sade husse upplysningsvis. Jag tycker inte om dem. (Egon tycker det är kul att bli blöt om fötterna.) Detta är ett vårtecken, sade husse.

VÅRTECKEN 5När vi kom hem, gick vi in i uterummet. Där surrade det en fluga vi de smutsiga fönstrerna. Detta är ett vårtecken, sade husse.

Vårtecken är alltså: smutsiga fönster, dammiga golv, vita blommor, kliande myror, gyttjiga vägar och flugor.
Snart blir det sommar. Och den är bara min.


Hej så länge
Sverker

Leg. vårspanare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar