25 mars 2011

Ett stadsbesök

Ingen dag är den andra lik. Idag var dagen olik igår, till exempel.
– Idag ska vi åka till stan, Sverker, sade husse idag. Vill du följa med?
Självklart! Jag rusade runt lite i huset med mitt ben i munnen.
– Det är gratis sushi idag, förstår du Sverker sade husse.
Husse tillhör de kategorier människor som inte gärna missar något som är gratis: pensionärer och smålänningar.
– Sen kan vi posta brevet till Agnes också, sade han för att mest för att rättfärdiga stadsresan för sig själv.





VISDOMSORD Vi parkerade bilen vid Folkets Park, för där är det gratis att stå. Det innebar en liten skön promenad i snålblåsten. Jag stannade till. Men vad är väl detta? Hugget i sten stod det: ”WÅRDA DJUREN”. Detta måste betyda att djuren, särskilt hundar, ska få tillgång till fri hundmat och fria ben, samt långa promenader när de så önskar. I bakgrunden ser ni stadshuset. Det är där som ekonomiska medel (=pengar) ska frigöras, så att stadens fäders fullt berättigande önskemål kan verkställas. Kommunen hade ju ett överskott på 47 miljoner.

BESVIKEN Att åka till stan och få gratis sushi, betyder inte att vi åker till stan och får gratis sushi. Det betyder att vi åker till stan och husse får gratis sushi. Bara husse. Ingen Sverker. Det går inte alltid som man tror. Husse binder sin lilla Sverker utanför affären. Husse är nöjd och Agnes kommer att få sitt brev. Men det var tungt att vara västgötaspets..



SMASKENS Nu blir husse glad. Här står Ping och bjuder på sushi. Eftersom jag inte fick följa med, så vet jag inte säkert hur det gick till. Jag kan dock anta att husse, liksom alla andra pensionärer, knuffade undan alla andra i kön så han kom först. Så gör de. Det skulle inte heller förvåna mig om han gick och tog en till. Men, som sagt, jag vet inte säkert. Husse sa att sushin var god. Den ser god ut, men tog han med sig någon sushi till sin lilla Sverker, som så troget väntat utanför? Nej, det gjorde han inte.


Hej så länge
Sverker

Leg. stadsbesökare

3 kommentarer:

  1. Vi parkerade bilen vid Folkets Park, för där är det gratis att stå. Det innebar en liten skön promenad i snålblåsten. Jag stannade till...

    SvaraRadera
  2. jag åt sushi idag. från city gross. prima mataffär det där!

    SvaraRadera