1 mars 2011

Vackert eller fult

Oj, vad det var vackert här, brukar husse säga ibland. Det gjorde han när vi åkte kanalbåt också. Då tar han fram kameran, om han var han lade den någonstans. Sen tog han en bild. Om batterierna var laddade, vill säga. Jag vill bara påpeka att det är husse som har tjatat om att han skulle få med sina ”vackra” bilder på min blogg.

För att det ska vara vackert i Frankrike, krävs det att det är dimma. Då ser man inte så långt. Ser man inte Frankrike, när man är i Frankrike är det vackert.

Det kan också vara rostigt och fult. En av bilderna är extra ful. På den finns det nämligen en katt. Katter är fula. De förtjänar bara vara på min blogg, om jag finns på bilden också.

VACKERT Som ni ser är det dimma. Husse hade släpat med mig ut på en promenad FÖRE frukost. Hur kul är det på en skala? Vadå vackert? Kyrktornet syns knappt. Däremot behövs ju inte alldeles för god syn för att se vår skokartong. Frankrikes fulaste kanalbåt. Bilden är inte vacker.

VACKERT Ett fönster och en dörr målade i någon blankettgrön färg. Skitgrått husa med fuktskador. Jättetrasiga gardiner i fönstrerna. Men det värsta av allt. Titta i fönstret, så ser ni en katt! Bilden är inte vacker.


VACKERT Husse var lycklig. Han hade hittat dimma igen. Detta mitt i en slussport också. Ser du Sverker, älvorna dansar. Jaha, han har börjat att stoppa i sig hallocigener nu också. Vad var det för svamp de hade till middagen? Älvor eller inte, men ser ni någon västgötaspets? Nej! Bilden är inte vacker.

VACKERT Dimma igen. Titta vilken fin vy över stan, Sverker sade husse. Jag måste ta en bild. Tänkvad stämningsfullt det är när dimman lättar. Jag, som har mycket bättre väderkorn än husse, tycker inte att det är så stämningsfullt med luftföroreningar som skymmer sikten. Bilden är inte vacker.

VACKERT Vilket smidesarbete! Det är inte ofta man ser sådant nu för tiden. Det var en riktigt vacker port. Jag för min del tyckte att det är inte ofta nu för tiden att man ser en så rostig port. Bilden är inte vacker








Hej så länge
Sverker

Leg. bilddomare

1 kommentar:

  1. Tänk att få komma hem efter jobbet och sätta sig ner och läsa Din blogg. Du skulle nog inte trivas hos mig, för jag har väldigt många kattgrannar. Särskilt en av dem är jag förtjust i, en riktigt lurvig sak. Jag blir dock sur när de kissar i mina land. De är på det viset inte alls så väluppfostrade som Du verkar vara. Du krafsar väl inte i grannens land? Möjligtvis pinkar på nå'n stolpe./Gudrun

    SvaraRadera