18 mars 2011

Snö

I natt har det snöat. Då kommer det snö i småbitar trillande ner uppifrån.
– Det snöar, brukar husse säga då. Han har lite metrologiska talanger. Han kan berätta när det regnar också.
Sedan när det blir mark, så kan inte snön åka längre eftersom det tar emot. Då staplas snön på snön som redan ligger där. Kommer det väldigt mycket kan det vara besvärligt att ut och gå. I dag var det besvärligt.


KLICKA PÅ BILDERNA, SÅ BLIR DE STÖRRE


MIN VÄG Den här vägen ska plogas av kommunen, säger husse. Det gör den också. Ibland. Ibland betyder sällan. Idag till exempel gick det bra att köra för alla som har fyrhjulsdrivna bilar. Husse har inte det. Det är bara en granne som har det.

SPÅR AV MIG PÅ VÅR VÄG Så här ser ut när jag har gått på vår väg klockan 10.30 idag. Du måste förstå Sverker, säger husse, att det är viktigare att ploga vägen 200 meter längre bort flera gånger. Den vägen använder kommunalrådet. Om inte han skulle komma till jobbet, skulle det få samma ödesdigra konsekvenser för Tranås, som det skulle bli för Sverige om inte kungen skulle kunna komma till sitt jobb.

MOT FAVORITTRÄDET Oavsett väder måste detta träd besökas varje dag. Trädet är så fiffigt, så det har dubbla funktioner – om jag så önskar.

SNÖTEKNIK Genom att hoppa upp/fram kan jag med min oerhörda styrka och kondition förflytta mig långa sträckor betydligt snabbare än husse. Han har längre ben, men han saknar styrka och kondition. Dessutom är han tvåbensdriven. Jag är fyrtassdriven.

I morgon ska jag berätta i ord och bilder om ännu en älgvallning som ägde rum i går (torsdag). Husse fick hyfsade bilder som visar mitt mod.


Hej så länge
Sverker

Leg. snöforcerare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar