16 mars 2011

Lejonattack avvärjd

TRYGG Här kan jag gå alldeles tryggt och säkert. Det finns inte en chans att det kan ta sig några lejon.

Min favoritkanal på TV är Animal Planet. Jag tycker den är kul. På den kan man se hur olika djur parar sig. Ibland får man dock se lite otäcka saker, som kanske skulle vara västgötaspetsförbjudna.

Det är inte utan att jag oroar mig ibland när vi är ute och går. Först måste jag ju oroa mig för husse jämt och ständigt. Man vet ju inte vad han hittar på. Men det kanske finns värre saker; lejon.
– Finns det lejon i vår skog, frågade jag husse en dag.
– Nej men Sverker, var har du fått det ifrån?
– Men jag är rädd i alla fall.
– Är du rädd? Du som är så modig. Husse lät, med all rätt, väldigt förvånad.
– Ja, det är jag. Lejon kan gå till attack.
– Jag vet, sa husse, men du har ju mig här.
Det var just en mycket klen tröst. Vad skulle han kunna göra. Saken är ju den att jag inte gärna vill ha ett lejons liv på mitt samvete. De är nästan lika stiliga som en västgötaspets. Utgången av en kamp är given. Och låt mig slå fast med en gång, att en sådan kamp inte skulle utfalla till lejonets fördel.
– Vi bygger en lejonmur, sade husse, inte utan visst eftertryck.


Det var så det började. Nu behöver jag inte vara rädd längre. Nu har vi en lejonmur. Den är hög och den är stickig. Så faktiskt, efter att muren kom upp, har jag inte sett ett enda lejon här. Vi lever i bästa samförstånd, lejonen och jag, fast på ömse sidor om muren.


Hej så länge
Sverker

Leg. helst inte lejondödare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar