Inget gör mig så smickrad som att bli kallad för syndare.
Sverker
(2000–)
Västgötaspets, vackrast, smartast, manligast. Det är jag, Sverker.
NÄRA Mycket närmare än så här kommer man inte rabatten vid lilla stugan. Fast i ärlighetens namn, så fanns det inget att se där. Fast vad gör jag inte för en bra bild!
ONÖDIGT Lite förargligt måste det vara för en här maskrosen. Där har den stackars blomman kämpat för att producera frön, för att sprida dem som små fallskärmar i vinden. Så drabbas blomman av blöta frön och vindstilla. Låt detta bli en lärdom för dig att du inte ska förhäva dig!
TRASIG Ett tidigare stolt och grönt hasselblad, har nu blivit ett trasigt och gult hasselblad. Nu dröjer det inte länge förrän bladet trillar till marken. Snabbt ilar då min flitiga gräsklipparrobot Stig dit, och massakrerar det före detta stolta bladet. Så kan det gå.
SOLROS Om du matar fåglar, så kan det gå så här illa. Här har en fågel tagit ett solrosfrö, flugit iväg med det och tappat det på min Agnes uteplats. Hux flux utan att du vill det, så finns det en solros där. Jämte den förvuxna blomman sitter något du vill ha på din uteplats, nämligen en stilig och manlig västgötaspets som heter Sverker.
EFTERSLÄNTARE En del blommor fattar inte att sommaren är slut. Den här blomman, som heter gulvit blomma, står och mallar sig i solen trots att det är höst. Jag undrar varför det lilla suddiga flygfäet sitter på toppen av blomman? Njuter flugan av utsikten?
UTSIKT Det vackraste vyn i min trädgård får man när man vänder blicken från själva trädgården. Du ser att det har blivit lite rött och gult. Det betyder höst. Ute på sjön kanske du ser små svarta prickar. Det är fåglar som badar. Troligen är det talgoxar som passar på att ta sig ett höstbad.
SYREN Somliga blad är som trafikljus. Det här syrenbladet var grönt från början. Sedan slog det om till gult, för att sedan bli rött. Ibland uppför sig syrenblad så, för att försöka få sommaren att stanna.
MORGONPROMENAD Detta är inte min första promenad för dagen. Fastän kanske den första promenaden. Tidigare har jag bara varit ute och hämtat tidningen och fotograferat soluppgången. Idag hade inte solen gått upp än, men min husse fotograferade ändå. Husse är skuggan till höger.
VÄNTAR Det bästa med morgonpromenaden är att min matskål med mat i står och väntar på mig på min mathink. Om du tittar noga, så ser du att maten är spetsad med lite falukorv. Det får jag för att det är synd om mig.
MATLISTA På måndagar handlar man. Husse gör sin matlista på sådant det är extrapris på. Jag gör en egen lista på sådant som är nödvändigt. Nödvändiga saker den här veckan är korv, köttbullar, leverpastej, tuggben och godis.
HANDLA För att handla måste man åka bil. Jag har fyra kilometer till min affär. Raskt springer jag till bilen, som nu har flyttat in i garaget. Sedan sitter jag i bilen tills vi kommer hem igen.
LYCKAT En ganska lyckad veckohandling måste jag säga. Jag fick med två saker som fanns på min inköpslista; tuggben och köttbullar. Fast bara ett kilo köttbullar verkar lite snålt. Det hade ju varit roligt att ha några tills i morgon också.
STILIG Du kan ju själv se hur stilig och pigg jag ser ut. Notera min tjusiga päls. Veterinären som ringde husse sade att jag inte alls var pigg och frisk. Jag tror hon har fel.
MATFRISK Jag har inga tendenser till matvägran. Snarare tvärtom. Den snålt tilltagna portion jag får, går åt i ett nafs. Särskilt nu när den har blivit förbättrad. Idag var den spetsad med falukorv.
FÖRDISK Med bravur sköter jag fördisken, precis som vanligt. Idag var det havregrynsgröt. Det är gott. Jag måste erkänna att det hade Lucy klarat också, men betydligt långsammare. Jag är alltså bättre.
SOLUPPGÅNG Varje morgon fotograferar husse soluppgången med sin löjliga telefån. Ibland blir det riktigt bra bilder. Det är de bilderna jag är med på, som den här.