1 oktober 2014

Dagens ord på livets väg




Inget gör mig så smickrad som att bli kallad för syndare.


Sverker
(2000–)

30 september 2014

Jag tar en närmare titt på min höst

NÄRA Mycket närmare än så här kommer man inte rabatten vid lilla stugan. Fast i ärlighetens namn, så fanns det inget att se där. Fast vad gör jag inte för en bra bild!

Bara för att min husse skulle få använda sitt onödigt dyra makroobjektiv, så beslöt jag att ta en närmare titt på min höst i min trädgård. Grejer håller på att trilla ihop nu och de har bytt färg. Skojiga och färgglada förändringar att titta på.

Snart blir min trädgård som allra bäst. Eftersom det är min husse som ska sköta husets omgivningar, så blir trädgården som vackrast när den täcks av snö. Då ser man nämligen inte hur välskött (obs understatement) min trädgård är.
Fast tittar man lite närmare här och där, så kan ju även min trädgård uppvisa ett visst skönhetsvärde, husse till trots. Detaljerna är bättre än helheten, kan man säga.
Nackdelen att gå i trädgården så här års, är att man blir blöt om tassarna. Daggen ligger kvar nästan hela dagen. Då spelar ju avståndet till det man betraktar ingen roll.
Efter som du kan se trädgården på bilder, så slipper du trava omkring i en blöt gräsmatta. Det var jag tvungen att göra. Oj, vad det är synd om mig.

Hej så länge
Sverker

Leg. närsynt

ONÖDIGT Lite förargligt måste det vara för en här maskrosen. Där har den stackars blomman kämpat för att producera frön, för att sprida dem som små fallskärmar i vinden. Så drabbas blomman av blöta frön och vindstilla. Låt detta bli en lärdom för dig att du inte ska förhäva dig!

TRASIG Ett tidigare stolt och grönt hasselblad, har nu blivit ett trasigt och gult hasselblad. Nu dröjer det inte länge förrän bladet trillar till marken. Snabbt ilar då min flitiga gräsklipparrobot Stig dit, och massakrerar det före detta stolta bladet. Så kan det gå.

SOLROS Om du matar fåglar, så kan det gå så här illa. Här har en fågel tagit ett solrosfrö, flugit iväg med det och tappat det på min Agnes uteplats. Hux flux utan att du vill det, så finns det en solros där. Jämte den förvuxna blomman sitter något du vill ha på din uteplats, nämligen en stilig och manlig västgötaspets som heter Sverker.

EFTERSLÄNTARE En del blommor fattar inte att sommaren är slut. Den här blomman, som heter gulvit blomma, står och mallar sig i solen trots att det är höst. Jag undrar varför det lilla suddiga flygfäet sitter på toppen av blomman? Njuter flugan av utsikten?

UTSIKT Det vackraste vyn i min trädgård får man när man vänder blicken från själva trädgården. Du ser att det har blivit lite rött och gult. Det betyder höst. Ute på sjön kanske du ser små svarta prickar. Det är fåglar som badar. Troligen är det talgoxar som passar på att ta sig ett höstbad.

SYREN Somliga blad är som trafikljus. Det här syrenbladet var grönt från början. Sedan slog det om till gult, för att sedan bli rött. Ibland uppför sig syrenblad så, för att försöka få sommaren att stanna.

Dagens ord på livets väg



Politiska tal är som en grep. En spets här och en spets där och en massa dynga där emellan.


Sverker
(2000–)

29 september 2014

Så börjar du din vecka på rätt sätt

MORGONPROMENAD Detta är inte min första promenad för dagen. Fastän kanske den första promenaden. Tidigare har jag bara varit ute och hämtat tidningen och fotograferat soluppgången. Idag hade inte solen gått upp än, men min husse fotograferade ändå. Husse är skuggan till höger.

När det är måndag börjar en ny vecka. Då måste man göra saker. De dagliga sysslorna finns ju kvar, såsom hämta post, hämta ved och fördiska. Men den stora skillnaden är att det ska handlas i min stad.

Det innebär att jag inte får någon tid att sova frukost. Så fort fördisken är klar, så ska det stressas iväg till affären. Detta för att slippa trängas med pensionärer, säger husse som är pensionär. I själva verket är det så att han vill lägga beslag på så mycket som möjligt med kort datum. Det säljs nämligen för halva priset (=pensionärspris). Dagens fynd var kycklingroulader och lagrad prästost.
När vi kommer hem är det alltid spännande och se vad husse har köpt från min lista. Han hade faktiskt köpt köttbullar (till extrapris) och tuggben (10% rabatt).
Däremot hade han hoppat över korv, leverpastej och godis. Det är synd om mig.

Hej så länge
Sverker

Leg. veckoplanerare

VÄNTAR Det bästa med morgonpromenaden är att min matskål med mat i står och väntar på mig på min mathink. Om du tittar noga, så ser du att maten är spetsad med lite falukorv. Det får jag för att det är synd om mig.

MATLISTA På måndagar handlar man. Husse gör sin matlista på sådant det är extrapris på. Jag gör en egen lista på sådant som är nödvändigt. Nödvändiga saker den här veckan är korv, köttbullar, leverpastej, tuggben och godis.

HANDLA För att handla måste man åka bil. Jag har fyra kilometer till min affär. Raskt springer jag till bilen, som nu har flyttat in i garaget. Sedan sitter jag i bilen tills vi kommer hem igen.

LYCKAT En ganska lyckad veckohandling måste jag säga. Jag fick med två saker som fanns på min inköpslista; tuggben och köttbullar. Fast bara ett kilo köttbullar verkar lite snålt. Det hade ju varit roligt att ha några tills i morgon också.

Dagens ord på livets väg




Ett av glädjeämnena med att läsa gamla brev, är att de inte behöver besvaras.


Sverker
(2000–)

28 september 2014

Jag tror veterinären hade fel

STILIG Du kan ju själv se hur stilig och pigg jag ser ut. Notera min tjusiga päls. Veterinären som ringde husse sade att jag inte alls var pigg och frisk. Jag tror hon har fel.

Nu har det gått en månad sedan veterinären ringde till husse och sade att det rör sig om veckor. Kanske månader. Husse blev lite ledsen, men jag tyckte att det var bra. Jag ville ju gärna bli frisk. Husse trodde att det rörde sig om något annat.

I vilket fall som helst, så kan jag meddela att jag känner mig utmärkt frisk. Jag äter duktigt. Jag motionerar duktigt och villigt – om det inte regnar. Jag fördiskar snabbt och noggrant. Jag hoppar och skuttar som vanligt. Jag tycker att det är roligt att åka till min Agnes i Uppsala och jag kan hoppa upp i hennes säng. Jag hämtar gärna ved. Jag hämtar tidningen varje morgon. Jag följer med husse när han ska fotografera soluppgången med sin ajfån.
Min husse och min resursfamilj tycker att jag är mycket piggare nu, än jag vare före min ytterst svåra och komlicerade operation. Jag tror faktiskt att mina levervärden har blivit mycket bättre. Man kan märka det på att jag lever och har hälsan. Då måste ju levervärdena vara bra, eller hur?
Fast vi ska inte dra några förhastade slutsatser, så det är fortfarande synd om mig. Jag vill inte missa korv och blodpudding i maten, nämligen.

Hej så länge
Sverker

Leg. frisk

MATFRISK Jag har inga tendenser till matvägran. Snarare tvärtom. Den snålt tilltagna portion jag får, går åt i ett nafs. Särskilt nu när den har blivit förbättrad. Idag var den spetsad med falukorv.

FÖRDISK Med bravur sköter jag fördisken, precis som vanligt. Idag var det havregrynsgröt. Det är gott. Jag måste erkänna att det hade Lucy klarat också, men betydligt långsammare. Jag är alltså bättre.

SOLUPPGÅNG Varje morgon fotograferar husse soluppgången med sin löjliga telefån. Ibland blir det riktigt bra bilder. Det är de bilderna jag är med på, som den här.

Dagens ord på livets väg




Den som lever utan galenskap är inte så klok som han tror.


Sverker
(2000–)