30 september 2014

Jag tar en närmare titt på min höst

NÄRA Mycket närmare än så här kommer man inte rabatten vid lilla stugan. Fast i ärlighetens namn, så fanns det inget att se där. Fast vad gör jag inte för en bra bild!

Bara för att min husse skulle få använda sitt onödigt dyra makroobjektiv, så beslöt jag att ta en närmare titt på min höst i min trädgård. Grejer håller på att trilla ihop nu och de har bytt färg. Skojiga och färgglada förändringar att titta på.

Snart blir min trädgård som allra bäst. Eftersom det är min husse som ska sköta husets omgivningar, så blir trädgården som vackrast när den täcks av snö. Då ser man nämligen inte hur välskött (obs understatement) min trädgård är.
Fast tittar man lite närmare här och där, så kan ju även min trädgård uppvisa ett visst skönhetsvärde, husse till trots. Detaljerna är bättre än helheten, kan man säga.
Nackdelen att gå i trädgården så här års, är att man blir blöt om tassarna. Daggen ligger kvar nästan hela dagen. Då spelar ju avståndet till det man betraktar ingen roll.
Efter som du kan se trädgården på bilder, så slipper du trava omkring i en blöt gräsmatta. Det var jag tvungen att göra. Oj, vad det är synd om mig.

Hej så länge
Sverker

Leg. närsynt

ONÖDIGT Lite förargligt måste det vara för en här maskrosen. Där har den stackars blomman kämpat för att producera frön, för att sprida dem som små fallskärmar i vinden. Så drabbas blomman av blöta frön och vindstilla. Låt detta bli en lärdom för dig att du inte ska förhäva dig!

TRASIG Ett tidigare stolt och grönt hasselblad, har nu blivit ett trasigt och gult hasselblad. Nu dröjer det inte länge förrän bladet trillar till marken. Snabbt ilar då min flitiga gräsklipparrobot Stig dit, och massakrerar det före detta stolta bladet. Så kan det gå.

SOLROS Om du matar fåglar, så kan det gå så här illa. Här har en fågel tagit ett solrosfrö, flugit iväg med det och tappat det på min Agnes uteplats. Hux flux utan att du vill det, så finns det en solros där. Jämte den förvuxna blomman sitter något du vill ha på din uteplats, nämligen en stilig och manlig västgötaspets som heter Sverker.

EFTERSLÄNTARE En del blommor fattar inte att sommaren är slut. Den här blomman, som heter gulvit blomma, står och mallar sig i solen trots att det är höst. Jag undrar varför det lilla suddiga flygfäet sitter på toppen av blomman? Njuter flugan av utsikten?

UTSIKT Det vackraste vyn i min trädgård får man när man vänder blicken från själva trädgården. Du ser att det har blivit lite rött och gult. Det betyder höst. Ute på sjön kanske du ser små svarta prickar. Det är fåglar som badar. Troligen är det talgoxar som passar på att ta sig ett höstbad.

SYREN Somliga blad är som trafikljus. Det här syrenbladet var grönt från början. Sedan slog det om till gult, för att sedan bli rött. Ibland uppför sig syrenblad så, för att försöka få sommaren att stanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar