20 juni 2012

Dagens ord på vägen





Det var minsann bättre förr när Internet fungerade. Inte ens framtiden är längre vad den har varit.


Sverker
(2000–)

19 juni 2012

Dela in din trädgård i hemliga rum


HEMLIGT Hemliga rum är väldigt bra att ha. Dagens hemliga rum visar jag bara för dig, för husse får inte veta om det. (Det ligger ett nedgrävt ben här.) Just det här hemliga rummet är också jättebra om det är varmt ute, eftersom det alltid ligger i skugga under blodlönnen.

Min trädgård innehåller flera hemliga rum. En del har jag till att få svalka i. Andra är bra om man ska gräva ner ett tuggben. Eller en leksak. Eller husses tofflor.

Du undrar säkert varför jag gräver ner ben. Jo, det ska jag tala om för dig. Om de får ligga där någon månad eller so, så mognar de. Ett moget ben kännetecknas av att det inte längre är hårt, utan mer mjukt och slemmigt. Dessutom luktar det bättre. Kort sagt; de blir alldeles underbara.
Jag återkommer med fler hemliga rum i min trädgård.

Hej så länge
Sverker

Leg. rumsexpert


PS Stora telekabeln till hela mitt område är fuktskadad, så Internet är lite darrigt minst sagt. Telefonen fungerar inte alls. En bild kan kräva fem försök innan den laddas upp. Därav är det lite kort idag, men de håller på och gräver lite här och var. DS

Dagens ord på vägen





En sak som är märklig så här i midsommartider, är att natten aldrig blir av. Om man inte åker till Frankrike förstås.


Sverker
(2000–)

18 juni 2012

Det är inte roligt att lukta illa


STINKANDE Du ska vara glad att det inte är doftbilder. Jag luktar vare sig manligt eller stiligt. På bilden är jag alldeles nyduschad och därför stinger jag hundschampo. Hur kul är det tror du?

Det här med dofter är viktigt. Jag vill ju inte gå omkring och stinka hur som helst. Tänk om jag skulle möta en tik? Den senaste tiden har jag doftat hundschampo. Det är ju inte så lysande om man ska fria, eller hur.

För lite drygt en vecka sedan förstod jag att det var något lurt på gång.
– Kom Sverker, hörde jag husses röst från badrummet. Detta var oroväckande, och jag fann det bäst att gå ner och sätta mig bakom den gula fåtöljen.
Hur det gick? Husse hittade mig och jag duschades och schamponerades och duschades igen. Efter denna behandling luktade jag inte som en hund.
Men det fanns bot i närheten. Säteriets stora fält var nygödslat, men husse kopplade mig när vi gick förbi.
Så igår kom räddningen. I skogen hittade jag fiskrens som hade legat och mognat en vecka. Det var inte bara delikat att äta, jag kunde riktigt gnida in mig med de väldoftande fiskresterna.
– Kom Sverker! Var är du? Husse hade inte pejl på var jag fanns och han visste inte om mitt fina fynd. Stolt, bärandes på ett stort fiskhuvud, kunde jag stolt komma till husse. Han skulle säkert bli glad, när han kände hur gott jag luktade.
– Upp till duschen, sade husse inte utan viss skärpa i rösten. Jag fann det bäst att lyda.
Nu luktar jag schampo igen, men jag vet var fiskparfymen finns.

Hej så länge
Sverker

Leg. tvättdjur



TRÖST Husse tog det fina fiskhuvudet ifrån mig, så nu får jag trösta mig med en av mina födelsedagspresenter istället. Hoppas inte husse tar detta substitut ifrån mig, fast jag förstår honom om han var mer avundsjuk på fiskdelen.

Dagens ord på vägen






Ingenting väcker minnen bättre än lukt.


Sverker
(2000–)

17 juni 2012

Ännu en misslyckad grillkväll


GOTT Det är inte utan att det vattnas i munnen när man känner den förföriska doften från resursmattes hamburgare. Man får slicka sig runt munnen hela tiden. Jag verkligen längtade efter att få dem.

Igår var det ett uppehåll i det normala sommarvädret. Termometern hade rusat upp till 18 grader och det regnade inte för stunden. Det är då man, som en sann invånare i Sverige, ska tända sin grill. Det hade också min resursfamilj gjort och husse och jag var inbjudna. Men är det inte meningen att alla gäster ska få äta?

När husse och jag kom, lite sena som alltid, var det redan dukat i trädgården. Till husse, resursmatte och resurshusse fanns det lite gurka, sallad, knäckebröd, ostskivor, tomater och annat smått och gott – för dem. Till mig fanns det sex stycken av resursmattes goda hamburgare. Trodde jag. Jag hade kunnat ta dem som de var, så hade jag besparat grillmästaren (=resurshusse) hans arbete.
Nu blev det dock inte så, utan han började grilla under min sakkunniga övervakning. Men tror du jag fick någon? Nej, det blev en till husse, en till resursmatte och en tog resurshusse själv.
Sedan lade han på mina tre hamburgare på grillen. Än en gång hade jag fel. Men de orkade inte alla, utan det fanns en och en halv kvar. Visserligen en ynklig portion till en utsvulten västgötaspets, men alltid något.
Jag hoppade upp i resursmattes knä. De ville kanske att jag skulle sitta vid bordet?
Du undrar kanske hur det gick? Illa, skulle jag vilja säga. Det enda jag fick var en liten, liten brödbit.
Säkert sitter resurshusse och vräker i sig mina hamburgare till lunch idag.

Hej så länge
Sverker

Leg. hungerskonstnär



ENKELT Tänk vad lätt det hade varit att servera mig dessa delikatesser. Bara ta av plasten och sätta ner fatet på marken. Jag hade säkert klarat att ta av plasten själv om så hade varit. Ibland är jag riktigt händig, bara jag är motiverad.


DIREKT ”Hörru du resurshusse, du behöver inte grilla hamburgarna. Jag kan ta dem som de är, så behöver du inte förta dig.” Min hårdhjärtade resurshusse föll inte för min charm, så det blev inget alls. Illa.


KANSKE Ibland kan de ske under. Ett lämpligt under här skulle vara att grillen slocknade, resurshusse försvann och resursmatte och husse vände sig åt andra hållet. Då är det bra att vara beredd att rycka in och lägga beslag på mina hamburgare. Nu hände det tyvärr inget under, så där fick jag stå hungrig och besviken.


RESTER Om det är så att man bjuder in gäster (varav en extra hungrig) så kanske det blir rester över. Om det också är så att en av de inbjudna gästerna (den extra hungrige) inte har fått något alls att äta, är det inte helt rätt att denne mobbade gäst bör kunna förse sig själv av maten? Så blev det inte. Jag fick gå hungrig från ett kalas. Vilken skam för värdparet, skulle jag vilja påstå.

Dagens ord på vägen





Om du tror att du är för liten för att vara effektiv, så har du aldrig träffat en västgötaspets.


Sverker
(2000–)