11 februari 2015

Recept på semla – hälsosam och lättillverkad

SMAKPROV Dessväree fick jag bara ett smakprov. Minst hälften tycker jag hade varit mer lämpligt.

Det har väl knappast undgått dig att det är semletider nu. Eftersom det är tisdag idag, eller igår, eller kanske om en vecka, så ska jag visa dig hur man gör en semla som är nyttig för din hälsa.

Jag har opererat levern, min husse har opererat hjärtat, därför är vi noga med vad vi äter. Hälsokost hela vägen kan man säga.
Idag ska jag visa dig hur man gör en riktigt hälsosam semla som inte innehåller några skadliga produkter som ostron eller broccoli.
För att även du ska klara av att göra en egen semla, så har jag gjort dagens recept som en bilderbok.
Nu är det bara för dig att sätta igång och tillverka och äta. Glöm inte att dela med dig till din västgötaspets.

Hej så länge
Sverker

Leg. sockerbagare

GREJER Här ser du samlat på en bild vilka grejer du behöver för att tillverka en semla, samt avnjuta den. Vi börjar från vänster (=den tassen du inte hälsar och tackar med): kaffemaskin (som husar får från söner i Mantorp), kaffebönor, påse med semlor utan grejer i, gräddmaskin (som hussar från söner med familj i Seattle). Rivjärn, mjölk, liten röd plastbytta, grädde, kanel, socker, mandelmassa och en djup tallrik.

VIKTIGT På bullpåsen står det när innehållet blir livsfarligt. Då gäller det att börja räkna. Idag är det den 11 feb. Då har du i detta fall den 11, 12 och 13 att äta upp de åtta bullarna. Då får vi uppställningen 8/3 ≈ 2,666666667 semlor/dag. Det är bara att köra igång och tillverka och äta. Tur för husse att han har en västgötaspets att dela med.

RIVNING Riv mandelmassan med hjälp av rivjärnet, efter att du smakat av den, så den inte har blivit för gammal. Risken nu är att du ta för lite mandelmassa. Lägg den rivna mandelmassan i den röda byttan.

GRÄVA Gräv ut överfödigt bröd ur bullarna och lägg också det i den röda byttan.

SPÄDA För att blandningen av mandelmassa och bröd ska bli extra nyttigt, späder du ut den med lite grädde. Du ser den utgrävda bullen i underkant.

SLUTKLÄMMEN Mandelmassebrödgräddeblandningen är på plats och nu ska grädden sprutas på. Här gäller det att vara ytterst försiktig, så det inte blir ett underskott av grädde.

START Samtidigt som mjölk värms i den röda plastbyttan i mikrovågsugnen, trycker du på starknappen på kaffemaskinen. Kaffet rinner då ner i objektivmuggen, som hussar får om de har en familj i Seattle.

FÄRDIGT Semla med mjölk, kanel och rikligt med socker och med en kopp kaffe därtill. Finns det ett bättre och nyttigare sätt att börja dagen? Jag tror inte det.

4 kommentarer:

  1. Hmmm det här var en väldigt orättvis fördelning, du fick en halv semla och husse sju och en halv!!?? Fuskigt! Stackars dig!!

    SvaraRadera
  2. Ser riktigt gott ut, det där. Den fina utsikten är inte heller en dum start på dagen. Hoppas husse gör en helt egen semla till sin Sverker. Fast då kanske du skulle få ont i magen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog kunna klara ett par semlor själv, men hur det går med magen vet jag inte. Som ung lyckades jag sätta i mig fem stycken chokladcroissanter utan andra problem än ljuva gaser under natten.
      Utsikten och marmorskivan behövs om semlorna ska bli bra, enligt husse.

      Radera