13 november 2014

Landningen på kometen är ett totalfiasko

VÄRDELÖST Vad ska den lilla rymdsonden utforska här på kometen? Det finns ju inget alls av värde! Ser du något godis? Ser du någon fördisk? Jag kanske ska tillägga att bilden är ett fotomontage, så det finns ingen Sverker där heller.

Rymdsonden Rosetta med den lilla landaren Philae har efter tio års resande nått sitt mål. Det är verkligen synd att allt är ett totalt fiasko. Jag såg i alla fall inget spännande på kometen 67P. Ingen sjö, inga trän och ingen mat. 67P är antagligen världsalltets sämsta resmål.

Här hemma har jag ett hus, en säng, en väg, en skog och jag får mat två gånger om dagen. Varför inte nöja sig med det?
Nej då. Inte grabbarna på ESA. De ska minsann ut och härja i rymden. Där lyckades de efter tio års letande hitta en liten ynklig komet. Har man åkt åtta kilometer med sin bil på kometens yta, så är man tillbaks där man började. Det är om man åker längsta vägen.
Vill man verkligen upptäcka något, så ska man gå i skogen här. Där kan man följa många intressanta spår, eller titta på ekorrar. Eller myror. Jag ger mig den på att det inte ens finns en myra på kometen.
Jag hävdar med emfas (=tar i rejält), att de pengar detta projekt har kostat hade mått bättre om de hade placerats på mitt bankkonto.
Och varför vill man veta hur solsystemet skapades? Räcker det inte med att gå ut och lukta på blommor och titta på soluppgången?

Hej så länge
Sverker

Leg. rymdhund

HELKASS Denna stenbumlig som åker omkring i rymden har ESA lagt ner miljoners miljoner på att åka till. Hur många tuggben hade man inte kunnat få istället? Inte ens en lyktstolpe verkar det finnas där. Hur ska man uträtta nödiga behov på en sådan plats?

RÄTT Så här ska det se ut. En skog med massa trän, mjuk mossa att gå på och en värmande sol som skiner.

RÄTT Var finns mina matskålar på kometen? Jag såg inga. Här hemma har jag minsann en egen matskål. Ibland ligger det till och med blodpudding i den.

RÄTT Soluppgång vid en sjö, det kan man nog inte uppleva på kometen 67P Tjurjumov-Gerasimenko. Då kan man ju verkligen undra vad man ska där och göra. Särskilt som man har rest i tio år innan man hittade den.

2 kommentarer:

  1. Du är så klok, så klok!! Om världens beslutande kvinnor o män kunde ha en bråkdel av din hjärnkapacitet skulle mycket vara annorlunda och bättre!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jag också fullständigt övertygad om.

      Radera