15 oktober 2014

Detta är det absoluta slutet

SLUT Du ser ju själv hur det ser ut. Blöta löv ligger på den kalla marken. Solen lyser med sin frånvaro. Det är bara jag som lyser upp den här bilden. Sommaren är slut! Nu är det dags att handla, sade jag till husse.

Det är bara att böja sig inför sakernas tillstånd. Sommaren är slut och vintern kommer traskande så sakta. Men för att det ska kunna bli vinter, så är det vissa saker som måste göras. Nere vid min sjö, så måste badstegen tas upp. Det fattas nämligen grader i vattnet. Samma sak är det med pumpen.

Min husse skjuter gärna upp allt till morgondagen. Helst ännu senare. Ett år sköt han upp upptagningen av vattenpumpen så länge, så att den frös sönder. Det var många tuggben som gick förlorade där, när han fick köpa en ny. Nu har de ju varnat för minusgrader, så husse vill inte upprepa den fadäsen. Nej, då är det bättre att han satsar på saker till mig.
Badstegen måste också upp, annars tar isen den. Vad isen ska med en badstege till, har jag dock aldrig begripit. Dessutom är det alldeles för få temperaturer i vattnet, för att någon person ska nedsänka sig där.
Nu är det bara trädgårdsmöblerna kvar. De brukar bo i små fula tält under vintern. Fast det kanske inte är lika bråttom. Vi får se när det sker.
Jag kan i vilket fall som helst konstatera att sommaren är slut och den mörka senhösten är här. Det gör det extra synd om mig.

Hej så länge
Sverker

Leg. vinterförberedare

GREJER För att kunna ta emot vintern, behöver du grejer. Den här grejen måste du ha om du ska ta upp vattenpumpen. Det ska man innan vintern kommer. Inte ser det inbjudande ut att bada?

BADSTEGE Jag har en badstege. Den använder jag när jag räddar mig ur vattnet. Min husse och min Agnes använder den också, när jag har räddat dem genom att skälla ihärdigt och högt. Nu behövs den inte längre. Det fattas grader.

PUMP På sommaren regnar det inte varje dag, som det gör nu. Då kan pumpen vara bra att ha. Nu behövs den inte längre. Dessutom fryser den sönder om den inte får flytta in och övervintra i källaren hos mig.

GREJ Nu kan du se vad man har grejen till. Om du är lika svag som husse, så skulle du också behövt en grej, för att få bort slangen.

ONÖDIGT Eftersom det inte ska badas något mer i år, så behövs inte dessa löjliga glasögon något mer. De får göra sällskap med vattenpumpen och övervintra inomhus. Man kanske kan ha dem om man ska titta på guldfiskarna i akvariet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar