24 juli 2014

Celebert besök av en Ola och hans moped

MOPED Vanligtvis när det kommer en moped åkandes till mig, så brukar det vara Ola som sitter på den. Ola bor ända i Väderstad, så han har en lång bit att ta sig innan han kommer till mig. Då är det tur att ha en moped.

Igår ringde telefonen. När husse lyfte på luren, så hörde jag att det var Ola. Han var vid färjan, och var på väg hit.
– Nu ska vi baka en tårta, sade husse.


Genom en ren tillfällighet hade vi alla ingredienser (=olika grejer), som behövdes för att slänga ihop en delikatesstårta.
Bara 20 minuter senare var tårtan alldeles färdig. Ungefär 14 minuter och 18 sekunder senare kom Ola.
Vi satt och fikade på sjösidan i skuggan. Det vill säga Ola och husse fikade. Jag svalt.
Ola och husse hade trevligt och satt och språkade i värmen. De drack kaffe och vräkte i såg av tårtan. När de var färdiga, så fick jag något som påminde om ett snålt tilltaget smakprov.
Tårtan var god, även om jag fick så lite så jag inte kan uttala mig säkert.

Hej så länge
Sverker

Leg. värd

OLA Vad var det jag sa? Sa inte jag att det skulle vara Ola? Det var det också. Vilken tur jag har, för Ola han är snäll.

GLUPSKA Du ser själv hur mycket Ola och min husse har ätit av tårtan. Men det som är kvar, skulle räcka till mig. Jag kan ju inte räkna med att få hela tårtan, när jag har en gäst.

YNKLIGT Detta var det jag fick. Inte ens ett smakprov. Snålare husse än min, får man leta efter i hela Småland.

HEJ Dags att säga hej då till Ola. Lite sorgligt är det allt när han försvinner på sin moped. Men det finns de som väntar på honom i Väderstad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar