28 juni 2014

Det bara trillar millimetrar

DROPPAR Tittar du noga, så ser du droppar på de blåa blommorna som ser ut som klockor. Det är millimetrar som har fastnat på dem.

– Äntligen lite regn, utbrast min husse i morse.
– Nu ska vi se hur många millimetrar det har kommit, sade han och gick till millimetertratten.
Det hade kommit åtta millimetrar. Men det fortsätter att fylla på.


Det var nästan så min husse var beredd att vattna gräsmattorna. Det hade uppenbarat sig gula fläckar, stora och små, här och var.
– Tänk om det kunde komma lite regn. Sådär en tio millimeter skulle vara bra, klagade husse i det att han beskådade gräsmattan i solens sken. Men det var i förgår det. Idag skiner det ingen sol, men regn kommer det.
Om nu gräset blir grönt och startar och växa, så vet jag precis vem som kommer och klaga. Min husse!
Sådan är han. Aldrig nöjd med vädret. Det beror nog på att hans morfars far och farfars far var bönder. För när mellan sol och regn är bonden nöjd?

Hej så länge
Sverker

Leg. millimeteravläsare

FÖRSIKTIGT Det finns ingen anledning att gå ut om det öser ner millimetrar. Framför allt är det läge att lägga upp en strategi för promenaden, innan man påbörjar den. Många millimetrar som trillar i luften = kort promenad. Idag var det medellång promenad, eftersom millimetrarna föll ganska beskedligt.

BEVISET Du kan själv se att det är millimetrar som har trillat ner i natt och fortsätter att trilla. Inte mindre än åtta millimetrar har det kommit. Husse tror att de delvis gula gräsmattorna ska bli gröna igen.

SVANSFÖRING Detta kan vara en besvärlig passage. Om svansen bara nuddar buskarna, så finns det en risk att jag blir duschad. Det är något jag vill undvika.

OMVÄG Finns det pölar på vägen som är fyllda med millimetrar, så ska man gå runt om. Vill du bli blöt om tassarna, så kan du ju stå och stampa i pölarna. Det gjorde Egon, men han var en springer spaniel. Lucy tycker inte om millimetrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar