6 maj 2014

På väg mot ett nyupptäckt övergivet hus

UPPTÄCKT Precis strax innan bilden togs, hade jag och min Agnes upptäckt de övergivna husen. Jag undersöker om någon hade gått där innan. Agnes marscherar raskt mot husen.

När jag är ute och åker med min Agnes, så får jag minsann uppleva saker. Förutsättningen är att man åker små, små vägar. Rätt vad det är kan det dyka upp saker. Vi hittade en medeltidsborg, som jag berättade om igår. Vi hittade också ett övergivet hus, som säkert är nästan lika gammalt som min husse.

Naturligtvis ville min Agnes att vi skulle stanna där. Det ville jag också. Således fick min husse trycka på bromsen, så att bilen slutade att rulla.
Av någon anledning ville inte någon bo i de övergivna husen, fastän det var väldigt vackert. Där växte stora ekar. Av ekar kan man bygga regalskepp, som välter.
Fast det konstiga var att de som bodde där inte hade tagit något med sig när de flyttade. Att det var så stökigt inne i husen, berodde nog på att några hade varit där före oss och rivit runt. Vi rev inte runt, eftersom det inte var vårt.
Fast ska man flytta in där, så ska man nog laga taket och måla lite här och där. Men annars var det väldigt fint.
Det var säkert roligt för min husse att komma dit. Då kunde han minnas hur det var i hans barndom för länge, länge sedan.

Hej så länge
Sverker

Leg. ödehusutforskare

JOBBIGT Det var lite jobbigt att gå här och där, för det låg hönsnät på marken. Jag tog dock bara en kort paus.

STUGA Exakt så här kan det se ut i en övergiven stuga. Kvar fanns en bäddad säng, en soffa, ett par stolar och naturligtvis en spinnrock. Ser du att det är hål i taket? Det är inte bra sade min husse.

VIND Så här ser det ut på vinden på uthuset. Jag fick inte gå upp dit. Det var väl lika bra, för jag hade ändå inget tuggben att gömma.

MÅLA Här och var skulle det nog må bra av lite rödfärg. Det ska inte vara grönt på väggarna på rödfärgade hus. Allt enligt husse, som vet. Han levde ju när det var nytt.

STABILT Ett stabilare bord får man leta efter. Jag undrar hur de gjorde, när de lyfte upp bordsskivan? Där i ekbacken skulle det nog vara fint att sitta och dricka kaffe, om jag fick några bullar och lite kakor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar