26 februari 2014

Vasaloppet ställs in i år

TRÖGT Kärvare före får man leta efter. Inte ens på den fuktiga gräsmattan gled det. Faktum är att det skulle vara smidigare att gå till Sälen.

Jag har beslutat att ställa in Vasaloppet i år. Det visade sig att vägen mellan Tranås och Sälen, där starten går, är alldeles för svårvallad. Det finns nämligen ingen snö i år.

Det blir till att få stanna hemma igen när Vasaloppet körs. Det skulle vara alltför arbetsamt att ta sig till starten i Sälen. Föret här nere i Tranås är helt kass. Det hjälper inte hur man vallar.
Skillnad var det förr i tiden. Förr i tiden var 2010. Bilderna du ser var tagna den andra mars det året.
Då blev det inte heller något Vasalopp för husse och mig. Det var för mycket snö och ingen hade spårat till Sälen. Det är för övrigt likadant varje år. Jag undrar om det någonsin blir något Vasalopp för min husse och mig.
Husse säger att han inte behöver köra Vasaloppet, eftersom han var 46 år när min Agnes föddes. Han har inget att bevisa, påstår han.

Hej så länge
Sverker

Leg. inställare

2 MARS Vasaloppet körs i år den 2 mars. Går vi tillbaka fyra år i tiden, så såg det ut så här på min väg. Idag är det bara grus, och det duger inte som skidföre.

TRÄDGÅRD Här ser du min trädgård den 2 mars 2010. Då var det för mycket snö för att åka skidor. Idag finns det inte en snögnutta, men det finns snödroppar.

INSTÄLLT Så här var tanken att det skulle se ut, när jag stod och väntade på min husse. Ser du mig vid målet? Jag är ditfuskad i Photoshop.

OMÖJLIGT För en gång skull var husse och jag helt överrens. Det är fullständigt omöjligt att under rådande förhållande skida upp till Sälen och komma i tid till starten. Det är bara att lägga tillbaka skidorna. Vi ställer in i år också.

URLOPPET Men vem kommer där om inte Gustav Vasa? Det är det allra första Vasaloppet. Dock hade Stockholmsbratten startat från fel håll, så arrangörerna skickade ut ett par funktionärer för att stoppa upprorsmakaren i vardande, som du ser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar