26 januari 2014

Forskningen pekar mot en ny istid

VÄNTAR Jag kan bara stå här och vänta på att istiden kommer. Du ser själv hur isen har tagit över stranden mer och mer. Det dröjer nog inte länge på förrän hela sjön är frusen.

Jag har forskat. I mina synnerligen kvalificerade klimatforskningar har jag kommit fram till att det var mycket varmare förr. Har jag inte alldeles fel i mina slutsatser, så är vi på väg mot en ny istid! En, som vi forskare säger, Global Colding”. Det var cirka 10.000 år sedan sist, så nu är det nog dags igen.

Med en avancerad teknik (=min känsel) och iakttagelser med känsliga instrument (=mina ögon) har jag kommit fram till att klimatet har blivit mycket kallare. Förr i tiden (=i somras) fanns det till exempel ingen is på kajen nere vid sjön. Det fanns inte heller någon snö.
Istäcket på stranden ökar varje dag. Snart befarar jag att hela mitt hus ska hamna under ett tjockt istäcke.
Hur klarar man sig då under en istid? Ja, även där ger min framtidsforskning besked. Skaffa hem hundmat, så att det räcker i minst 25 år sådär. Och sedan gäller det ju förstås att bära in ved. Det kan bli lite jobbigt att hugga en istunnel från ditt hus till vedboden.
Med lite tur, forskningen är inte entydig här, kan isen smälta undan till sommaren. Men hundmaten kan komma till pass ändå.

Hej så länge
Sverker

Leg. klimatforskare

GRÄSSTRÅ Tänk att ett vanligt visset grässtrå kan bli ett framtida forskningsobjekt. När forskarna borrar ut sina iskärnor kanske de hittar detta infrusna strå. Då kan de säga att istiden började 26 januari 2014.

SMAKFÖRÄNDRINGAR Med mitt känsliga smaksinne kan jag konstatera att snön på stranden numera smakar som en blandning av snö och sjövatten. Det är inte så konstigt eftersom det är en blandning av min sjös vatten och den från himlen nedfallna snön.

BADSTEN En klar fördel med en istid är att badstenen blir obrukbar. Den är både hal och så lutar den. Då kan inte husse komma på någon dum tanke att bada med mig.

KÖFRITT Skulle du lockas att använda mina grannars hopptorn, så slipper du i alla fall stå i kö. Men det är stor risk att du halkar på piren nu när den är isbelagd. Då kan du trilla i vattnet, vilket inte är roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar