17 juni 2013

Hurra – snart är hösten här igen

MARKBLOMSTER För bara ett par dagar sedan satt de här blommorna fastklistrade på rododendronbusken. Nu ligger de på marken, där de ger en hint om den höst som närmar sig raskt.

Nu börjar den äntligen närma sig. Hösten alltså. Hemma i min trädgård har blommorna redan fallit av träden och snart är det löven som tappar taget om träna. Visst är det kul att kunna se fram mot något positivt!

Det har varit varmt. Det har åskat. Det har blommat så färgerna skär sig. Men nu är det snart slut med sådana dumheter. Syrenblommorna har börjat anta en vacker brun färg istället för lila.
Rododendronblommorna har kastat sig handlöst till marken för att vissna.
Nu dröjer det nog inte länge på förrän björklöven blir gula och trillar ner. Då blir hela gräsmattan gul.
Framåt våren kan man sen glädja sig åt en brun gräsmatta, men dessförinnan ska den efterlängtade snön komma. Och julen. Och jultomten med julklappar (=tuggben till mig).

Hej så länge
Sverker

Leg. årstidsanalytiker

SKYMMER På slänten ner mot sjön växer det upp massa blommor, som har tagit som sin uppgift att skymma utsikten för mig. Jag är ju inte så hög. Men jag säger inget till dem, snart faller de för husses skarpa lie.

HISTORIA Den här bilden togs för en vecka sedan. Träden surrade av feta humlor som frossade i sig vad blommorna hade att bjuda. Nu är det nog mer svält som gäller för de stackars humlorna.

FEL Tror du att det ser ut så här när du kommer till mig, så har du alldeles fel. De gröna bladen är kvar, men det är inte många blommor att hurra för längre.

STÖRST Jag har områdets största svårstavade buske. (Jämför busken med västgötaspetsen.) Blodlönnen går inte av för hackor den heller.

VÅRFINT Detta är något att längta till. I den kladdiga lövmassan, som täcker gräsmattorna på våren, kan man gömma ben i. Om solen bara ligger på lite, så mognar de jättefort, så benen blir lika slemmiga som löven. Våren är underbar.

6 kommentarer:

  1. Hur många ben har du gömt undan egentligen?

    SvaraRadera
  2. Du är då en riktig muntergök Sverker! Själv gillar jag inte att bli smutsig och våt om tassarna som man blir på hösten. Tacka vet jag sol och värme (och ett smaskigt ben att tugga på i solskenet)! /Lu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så fiffigt konstruerad så att jag inte blir smutsig och våt. Ungefär som en gås, men med hår istället för fjädrar.

      Radera
  3. Jag tror nog att Du blir smutsig emellanåt. Det är då husse tvingar dig till det där otäcka , d v s att duscha eller bada./E-beth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har bara hänt en gång. Det var i Uppsala med kombinationen salt, svart sand och kyla. Inte bra för en Sverker.
      Sen har jag ju tvångsduschats när jag parfymerat mig med väldoftande gödsel.

      Radera