18 april 2013

Hälsokostskola: Nyttigaste och godaste mellanmålet





Min skola slänger sig snabbt mellan ämnena. Efter att ha gjort en djupdykning i varför Tranås heter just Tranås och ett uttömmande inlägg om alla blommor, kommer idag turen till hälsokost.
Som du vet kan man inte få för mycket mat, men det är ju inget som hindrar att den är god och nyttig.





Dagens skolexempel är på ett osedvanligt gott mellanmål, som också är väldigt nyttigt. Annars skulle det inte vara gott, eller hur?
Ett mellanmål måste gå fort att laga till och ska se aptitligt ut de sekunder maten ligger på fatet.
Då det visade sig förra veckan att socker är fullkomligt livsfarligt, har jag naturligtvis inget socker i, eller på, mitt hälsomellanmål.
Bara naturliga grejer i sakerna (E240, E225 osv) och allting är också närproducerat (Willys i Tranås), inom ett avstånd av fem kilometer.

Du har bara att titta på bilderna och se hur jag fixar i ordning en fiber- och vitaminbomb. En perfekt måltid mellan frukost och middag.
Smaklig måltid!

Hej så länge
Sverker

Leg. köksmästare




FY Socker får man inte ha numera, eftersom det blev fullkomligt livsfarligt förra veckan. Jag följer alla regler som finns, så därför lät jag sockerskeden vara. Inga sockerbitar tog jag heller.


NYTTIGHETER Här ser du vad man ska ha istället för socker:
1. Hundmat, extragod
2. Tuggben, du vet den där mjuka sorten.
3. Röda karameller, mjuka toppiga med vita vitaminkristaller på.
4. Bruna karameller, med fiberkras inuti.
5. Vispgrädde, för att toppa med extra vitaminer och fibrer.





STEG 1 Lägg ut hundmaten i den lilla fördjupningen i fatet.








STEG 2 Klicka på den vispade grädden över hundmaten. Var inte sparsam, eller snål, som husse. Dubbelt så mycket ska det vara.







STEG 3 Dekorera med de röda och bruna karamellerna och som pricken över i:et kör du ner tuggpinnen på toppen.



STEG 4 Servera det goda och nyttiga mellanmålet till din västgötaspets, eller vad du nu har. Har du en katt, ska den inte ha något. Kanske lite grädde.

2 kommentarer:

  1. Sverker din lille folkbildare! Du är sötare än det livsfarliga sockret du just satte i dig//

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag åt inte ett dugg socker. Min hälsorätt innehöll bara fibrer och vitaminer.

      Radera