23 maj 2012

Hur och varför du måste tvätta bilen

STEG 1 Det viktigaste du måste ha för att tvätta en bil, förutom en bil, är vatten. Lämpligen väljer du en sjö att ta vattnet ifrån. Tänk på att den måste vara så stor, så att du inte tömmer den. Min sjö är tillräckligt stor.

Nu har vi fått tillbaka min nya bil, den som Agnes försökte flytta en järnport med i Frankrike. Då var det så olyckligt att en stor del av bakpartiet var blankt och osmutsigt, resten av bilen hade ett tunt lager av Toulousesot, vilket gjorde att övriga delar av bilen var matt och ljusgrå.

– Så här kan det inte se ut. Vi måste tvätta bilen, sade husse och tittade på mig. Tänkte han använda mig som tvättsvamp? Det tänkte han inte, visade det sig.
– Först måste vi fixa vattnet, sade husse, som har pejl på biltvättning.
Då måste man först bära ner pumpen till sjön, koppla på lite el, fylla med vatten och greja och ha sig. När pumpen låter, så kommer det vatten där uppe. Om allt funkar som det ska, vill säga. Idag funkade det efter det att husse hade kopplat på slangen.
Sen blöter man bilen. Därefter kan det vara lämpligt att ta en svamp (inte en västgötaspets) och gnugga och tvätta på bilen. Sen blöter man den igen. Husse påstod att han inte behövde hjälp av mig, utan tyckte att jag ”skulle hålla mig undan”.
När bilen har torkat så tvättar husse de ställena han missade förra gången. Så kan det gå.
När Agnes tvättade bilen, så räckte det att tvätta en gång. Det var jag som vägledde henne.

Hej så länge
Sverker

Leg. biltvättare


SLANGLÖST Om du, liksom husse, glömmer att sätta på slangen, så ser det ut så här. Det är ganska värdelöst, eftersom det inte går att köra ner bilen till pumpen.

FLYR Jag var rädd att det här skulle sluta med att jag skulle bli dyngblöt, så jag traskade lugnt iväg och överlät slanginkopplingen till husse.

FÄRDIGT Nu har hela bilen samma färg och den ser nästan ny ut. Husse har tvättat den två gånger först nästan hela och sen de delar han inte tvättade första gången.

SAKNAD Så här ska det se ut. Man tar en Agnes, min Agnes är bäst, och sätter henne i arbete med att tvätta bilen. Då blir det jättebra. Om du tittar noga nere på kofångaren till vänster, så ser du ett litet hål. Det var en sten som kom och backade på Agnes så det blev hål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar