13 april 2011

Jakt på kattdjur

UPPJAGAD Var tror ni den här franska katten fanns när jag, den stiliga västgötaspetsen Sverker, mötte den. Jo, katten gick på gatan. Men med en lite kort rusning fick jag upp den i fönstret.

Jaga kattdjur är bland det roligaste som finns. Annars jagar jag inte alls, jag vallar. Jag har jagat katter i hela Europa nästan. Det roligaste är om jag kan jaga upp dem i något.

Normalt sett är jag en fridsam natur. Jag kan passera ett rådjur på någon meters avstånd utan att besvära det med en blick. Jag kan möta en hare på vägen utan att reagera. Jag kan nosa på ett rådjurkid bara för kul. Jag kan leka med en räv. Det har jag gjort flera gånger.
Men katter, det är en helt annan sak. Jag tycker det är jätteroligt att jag upp dem i ett träd, få dem att fräsa och skjuta rygg. Av någon anledning blir katter rädda för mig.
Fast en katt träffade jag på i Granhult. Den var inte alls rädd för mig. Antagligen berodde det på att den var orange.

Hej så länge
Sverker

Leg. kattjägare


VÄGGKLÄTTRAREDen här skabbiga franska katten blev så rädd för mig att den klättrade på väggen på det skabbiga huset.

SIGGE Det här är jag och Sigge. Sigge bor granne med mig. Han är inte riktigt rädd för mig, eftersom vi träffas så ofta. Men han fräser lite och skjuter rygg. Det tycker jag är kul.

ORÄDD Det här var en skum katt, den var inte alls rädd för mig. Men vi bara nosade på varandra. Vi gick inte längre än så. Jag hittade katten vid Gamla Granhults kyrka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar