20 september 2014

Tranås valoegentligheter uppmärksammas av den lokala världspressen

ORDAGRANT En av ortens representant för världspressen, Tranås Posten, tyckte att mitt avslöjande om oegentligheterna i senaste valet i Tranås var högintressant. De valde att ta mitt blogginlägg ordagrant i sin tidning.

Redan valdagen kunde jag avslöja vilket lurendrejeri valet i Tranås var. Mina listor fanns inte att tillgå och jag fick inte ens rösta. Politikerna gör allt för att behålla makten och stänga förnuftiga medborgare ute. Nu har detta också uppmärksammats i världspressen tack vare mig.

När jag var på fest i Uppsala, ringde chefredaktören Jan Justegård på Tranås Posten och frågade om jag ville dela mitt avslöjande till hans läsare. Nu har väl de flesta redan läst min blogg, men kanske en och annan fortfarande svävade i ovisshet. Så naturligtvis svarade jag ett enhälligt JA på den frågan.
Så gick det till när jag hamnade i Tranås Postens bästa nummer någonsin. Att tidningen var så bra, beror naturligtvis att jag fanns i den. Det har redan många tidningar erfarit, att det är det enklaste sättet att höja kvalitén på sina alster.
Trots att jag åter cirkulerar i världspressen, så är det synd om mig.

Hej så länge
Sverker

Leg. scoopknäckare

HÖGINTRESSANT Kanske den bästa artikel som någonsin har funnits i Tranås Posten. Vill du se fler bilder, så kan du titta på mitt blogginlägg om det aktuella fusket.

Dagens ord på livets väg




Image betyder att man erkänner att tuben är viktigare än tandkrämen.


Sverker
(2000–)

19 september 2014

Man måste bo mysigt för att kunna studera

PUTTINUTT I detta finns hus bor min Agnes. Du ser den röda ringen. Det är innanför den hon har sina 20 kvadratmetrar. Visst är det fint?

Det är inte lätt att studera djur i diken. Det är något politikerna i Uppsala har tagit fasta på när de skapade ett extra mysigt bostadsområde för studenterna som kommer från landets alla hörn, till exempel Tranås. Flogsta heter drömplatsen, ett Eden för studenter.

Jag åker hem idag, så kommer att längta tillbaka till min Agnes och framför allt Flogsta. Om du bara visste hur många betongmurar det finns där. En trevlig omväxling till alla trän jag har hemma. Det finns massor med andra hundar också. En del är stora, men många är också små. Dock har jag aldrig sett en annan västgötaspets här. Konstigt.
Det finns andra fördelar också, Varje gång husse parkerar bilen, stoppar han pengar i en sparbössa. Tänk vad han har sparat nu när vi har varit här.
Nu när jag måste lämna detta mysiga och vackra område med så hög trivselfaktor och med min Agnes, så måste man tycka synd om mig. Det gör jag.

Hej så länge
Sverker

Leg. bostadexpert

OBILDADE De som bor i Flogsta, så kallade studenter, har en sak gemensamt. De är väldigt obildade och vet inte ens att man inte får slänga papper och skräp omkring sig. Därför finns det farbröder som går och plockar upp skräp efter de obildade, eftersom deras mammor inte är här.

OBILDBARA Nej, det var ingen idé att låta biblioteksbussen stanna här. Det fanns ändå ingen som kunde läsa. Sådana är de, dagens studenter. Det var annat på husses tid, säger husse.

BETONGMUR Det är bra med alla betongmurar som finns överallt. De kommer väl till pass, när jag är ute och visar upp mig i Flogsta.

MISSTAG Detta misstag hade inte hänt i Tranås, kan jag säga. Att låta ett rött trähus med en blommande trädgård stå kvar så nära ett fint bostadsområde, är inte något mer än en skam för hela Uppsala och Flogsta. Nej, hade det varit i Tranås, så hade grävskoporna fått gå löst på huset och trädgården! Så jobbar vi.

Dagens ord på livets väg



Folk som lever efter budgeten kan i alla fall ha tråkigt med gott samvete.


Sverker
(2000–)

18 september 2014

Hektiskt studentliv i Uppsala

MORGON När det äntligen blir morgon startar en hektisk tid för en flitig student (=min Agnes). Nya inlägg på Facebook måste gås igenom, e-posten kontrolleras och viktigast Sverkers blogg läsas. Skenbart kan man tro att jag fortfarande sover. Så är naturligtvis inte fallet. Jag mediterar för att samla kraft inför dagen.

Varför är min Agnes i Uppsala och vad gör hon där? Att vara student, är minsann ingen dans på rosor. Här kommer ett uttömmande reportage om studentlivet i en universitetsstad i Sverige år 2014. Det kan väl vara spännande för dig att veta hur det kan te sig?

Min Agnes är i Uppsala för att studera djur i diken. Jag har betydligt fler djur i mina diken hemma hos mig, kan jag säga.
Här går man inte ut och tittar i dikena. Nej, inte alls. Man sitter hemma och tittar i datorn och bläddrar i massa böcker. Hittar man ett djur, så skriver man på datorn som bara den.
Man kan ligga i sängen och studera, eller sitta vid bordet. Det är olika.
Vill man ha riktigt trevligt tar man en sväng i det tjusiga området med sin västgötaspets. Då blir han glad.
På kvällarna säger man; ”Jag måste plugga”. Men det gör inte min Agnes. Hon bara sitter och läser i en bok eller leker med datorn.
Ibland på kvällarna tittar min Agnes och min husse på film på datorn. Det är inte kul. Då är det synd om mig.

Hej så länge
Sverker

Leg. studieobservatör

FRUKOST En av dagens höjdpunkter, är när frukosten skall avnjutas. Jag äter koncentrerat min torftiga frukost. Min Agnes sitter vid bordet och läser på till dagens seminarium, samtidigt som hon proppar i sig smörgåsar, vitaminer och kaffe.

FÖRMIDDAGSVILA Min Agnes har försvunnit till universitetet för att titta på djur i diken. Min husse och jag passar på att at oss en förmiddagslur.

PROMENAD Min Agnes har kommit hem. Om man då har en västgötaspets, så får man ta en promenad med densamme. Eftersom min Agnes har en västgötaspets just nu, tar jag med henne på en promenad i grannskapet.

NAVIGERA Det är tur för min Agnes att hon har mig. Annars skulle hon inte hitta hem. Korridorerna är oändligt långa och dörrarna är många. Jag hittar lätt till rätt dörr och kan på så sätt vägleda min Agnes.

HISS I min Agnes hus finns det en hiss. Den har massor med knappar och det är inte alltid lätt att hitta rätt knapp. Jag har hjälpt min Agnes att trycka på ”5”. Det ska man göra om man vill komma rätt. Nu vet du det.

TJUSIGT Har man inget att göra på kvällarna, så kan man alltid sitta och titta på grannhuset. Det händer inte mycket, men lite. Det är sådant man får göra om man inte har någon sjö eller en väg utanför fönstret att titta.

Dagens ord på livets väg




Låt aldrig dina studier störa din utbildning.


Sverker
(2000–)

17 september 2014

I Uppsala var det en riktig fest

FÖRDISK Precis så här ska en fördisk se ut. Tallrik efter tallrik, som jag pliktskyldigast förbereder för diskmaskinen. Du ser också Carla som står och grejar. Hon är snäll.

Jag hade turen att inventeras till kalas mitt i veckan till Tora och Anders. Men där fanns ju också Julia, Isabel, Felicia, Börje, Carla, min Agnes och min husse. Det blev alltså nio tallrikar att fördiska.

Under trevlig samvaro åt vi kycklinggryta och potatis. Det var gott, även om jag bara fördiskade. Agnes körde bilen, för hon hittar så bra i Uppsala.
Felicia spelade fiol för mig. Hon spelar hur bra som helst.
Nästa gång jag kommer till Uppsala ska jag nog hälsa på igen. Det skulle också vara kul om alla kom och hälsade på mig, så jag kunde få rikligt med fördisk hemma någon gång.
Det bästa var nog att alla tyckte synd om mig, för att jag är sjuk. Det märks visserligen inte, men det är ändå syndast om mig.

Hej så länge
Sverker

Leg. hedersgäst

MÅNGA Det var många vid bordet = mycket fördisk. Du ser alldeles tydligt en Tora, en Julia, en skymd Agnes, en stående Anders, men du ser också ryggen av Isabel och Carla.

MÅNGA Anders, Carla, Isabel bakom ljusen, Tora och en rygg av Agnes. Så kan de heta som sitter vid ett bord hemma hos Anders och Tora i Uppsala.

SEN En Felicia var lite sen till middagen. Hon hade varit och dansat och spelat fiol. Hon spelade fiol för mig. Felicia sitter jämte min Agnes.

SENARE Börje, som är morfar till Julia, Isabel och Felicia, var ännu senare än Felicia. Han hade varit i Stockholm och arbetet. Så kan man också göra om man är duktig.

OTUR Den här fördisken fick jag inte ge mig i kast med. Somliga (=husse) anser att kycklingben skulle vara farliga för mig. Jag vet inte det.